استفاده از تکنولوژی‌های نوین در ساخت تندیس‌ها

تندیس‌ها یکی از آن دسته وسایلی هستند که برای ساختشان می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. با توجه به شکل و ظاهر تندیس و همچنین حجمی آن، می‌توان از تکنولوژی‌های جدید یا روش‌های قدیمی‌تر برای تولیدشان استفاده نمود. اما هر چقدر که یک تندیس ظاهری پیچیده‌تر و عجیب‌تر داشته باشد، احتیاج به استفاده از یک تکنولوژی جدید برای ساخت آن وجود دارد. 

به طور کلی باید تندیس‌ها را با روش‌های صحیح و مناسبی ساخت. در چنین حالتی دوامشان افزایش می‌یابد. همچنین استفاده از روش درست سبب افزایش کیفیت آن‌ها می‌شود. همانطور که می‌دانید، روش‌های قدیمی ساخت مجسمه و تندیس علاوه بر زمانگیر بودن بسیار سخت و پیچیده هم بودند. اما این روزها حتی با استفاده از یک دکمه و یک دستگاه می‌توانید تندیس‌های زیبایی بسازید. بنابراین با ابداع روش‌های جدید تولید تندیس، این کار بسیار آسان می‌شود. در این مقاله از سایت نوآر قصد داریم که درباره استفاده از تکنولوژی‌های نوین در ساخت تندیس‌ها با شما صحبت کنیم. 

استفاده از تکنولوژی‌های نوین در ساخت تندیس‌ها

روش‌های نوین ساخت تندیس سه بعدی

استفاده از تکنولوژی‌های نوین در ساخت تندیس‌ها یک امر رایج و محبوب است. بدون استفاده از این روش‌ها ساخت تندیس کاری طاقت فرسا و بسیار دشوار است. به همین دلیل این روزها بسیاری از افراد به دنبال تکنولوژی‌های نوین ساخت تندیس هستند. در ادامه برخی از این روش‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

  • چاپ سه‌بعدی

چاپ سه‌بعدی یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های دنیای امروز است. این روش در دهه‌های اخیر به طور گسترده‌ای در هنر مجسمه‌سازی مورد استفاده قرار گرفته است. این فناوری به هنرمندان امکان می‌دهد تا طرح‌های دیجیتال خود را به صورت لایه به لایه به اشیاء سه‌بعدی تبدیل کنند. چاپ سه‌بعدی نه تنها سرعت ساخت مجسمه‌ها را افزایش می‌دهد، بلکه به هنرمندان این امکان را می‌دهد که جزئیات بسیار دقیقی را در آثار خود ایجاد کنند. 

  • اسکن سه‌بعدی

اسکن سه‌بعدی فناوری دیگری است که در ساخت مجسمه‌ها به کار می‌رود. با استفاده از این فناوری، می‌توان یک شیء یا مجسمه موجود را به دقت اسکن کرد. سپس مدل دیجیتالی آن را ایجاد نمود. اسکن سه‌بعدی به هنرمندان امکان محافظت و تولید کپی از آثار هنری تاریخی را می‌دهد.

  • نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی

اما تکنولوژی‌های مدرن مربوط به ساخت تندیس تنها به بخش دستگاه‌های آن مربوط نمی‌شود. بلکه روش‌های جدیدی برای طراحی تندیس‌ها هم وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از نرم‌افزارهای سه بعدی برای ساخت و طراحی تندیس‌ها است. از بین این نرم‌افزارها می‌توان به محبوب‌ترین آن ها یعنی Blender، ZBrush و Autodesk Maya  اشاره کرد. استفاده از این نرم‌افزارها سبب ایجاد طرح‌های متنوع و استفاده از خلاقیت می‌شود. بعد از انجام مرحله طراحی با نرم‌افزارهای سه بعدی می‌توان به سراغ انتخاب متریال و ساخت تندیس مورد نظر رفت.

  • ربات‌های مجسمه‌ساز

شاید باورتان نشود که تکنولوژی در حدی پیشرفت کرده است که این روزها ربات‌ها جای انسان را گرفتند. این مسئله در صنعت ساخت تندیس هم به وضوح قابل مشاهده است. یعنی به جای آن که یک انسان یا دستگاه غیر هوشمند تندیس مورد نظر را بسازد، یک ربات آن را خواهد ساخت. شاید تصور کنید که این مسئله تا سال‌های دور امکان‌پذیر نخواهد بود. اما همین امروز هم از این تکنولوژی در بسیاری از کشورهای جهان استفاده می‌شود. ربات‌های مجسمه‌ساز بسیار پیشرفته و دقیق هستند. به همین دلیل هم می‌توانند انواع طرح‌ها را به بهترین شکل ممکن ایجاد کنند. همچنین سرعتشان بسیار بیشتر از یک انسان است. به همین دلیل از نظر اقتصادی هم استفاده از آن‌ها به صرفه‌تر است .

  • استفاده از مواد نوین

تکنولوژی‌های مدرن و جدید حتی تا زمینه متریال‌های مورد استفاده در ساخت تندیس‌ها هم وارد شده‌اند. این روزها استفاده از متریال‌های قدیمی کم کم رو به افول است. متریال‌های جدیدی به بازار آمده‌اند که قابلیت‌های منحصر به فردی دارند. به همین دلیل هم کاربرد بیشتری پیدا کردند. مواد جدیدی مانند رزین‌های مدرن، بتن شفاف و فلزات سبک‌وزن از جمله این متریال‌ها هستند. همچنین این روزها استفاده از مواد بازیافتی و سازگار با محیط زیست نیز در ساخت مجسمه‌ها رواج پیدا کرده است.

استفاده از روش‌های نوین برای ساخت تندیس در نوآر

ما در گروه تبلیغاتی نوآر جدیدترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های موجود در ایران برای ساخت انواع تندیس‌ها استفاده می‌کنیم. شما می‌توانید برای مشاهده انواع نمونه کارهای ما در این زمینه به بخش خدمات سایت مراجعه کنید. به علاوه برای تماس با کارشناسان مجرب ما و دریافت انواع مشاور و راهنمایی در زمینه ساخت تندیس با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

 

نتیجه‌گیری

استفاده از این فناوری‌های نوین کمک شایانی به افزایش میزان خلاقیت در ساخت انواع محصولات به خصوص مجسمه‌ها و تندیس‌ها کرده است. همچنین هنرمندان زیادی از این پیشرفت تکنولوژی خشنود هستند. استفاده از آن را یک گام رو به جلو می‌دانند. البته برخی از افراد هم استفاده از تکنولوژی‌های جدید را به مثابه تهدید برای هنر انسانی می‌دانند. هر دوی این دیدگاه‌ها می‌تواند صحت داشته باشد. بستگی دارد که شما چه دیدگاهی نسبت به جهان اطراف داشته باشید. از چاپ سه‌بعدی و اسکن سه‌بعدی گرفته تا استفاده از ربات‌ها، این فناوری‌ها توانسته‌اند درهای جدیدی را در دنیای هنرمندان باز کنند. به همین دلیل هنرمندان آثار بی‌نظیری را خلق می‌کنند. با ادامه این پیشرفت‌ها، آینده ساخت تندیس‌ها و مجسمه‌ها بسیار درخشان به نظر می‌رسد.

درج دیدگاه