آشنایی با انواع جلد لوح تقدیر

اهدای لوح تقدیر ترفند و ایده‌ای عالی برای تقدیر و تشکر از تلاش‌های یک فرد زحمت‌کش است. لوح تقدیر در واقع یک هدیه بسیار ارزشمند بوده که تا سال‌ها برای افراد باقی می‌ماند. به طور کلی لوح تقدیر را می‌توان یک هدیه رسمی و مناسب برای قدردانی یا به منظور یادبود دانست. اگر برای تشکر و قدردانی از تلاش‌های یک همکار یا مدیر با حتی یک دانش‌آموز به دنبال تهیه هدیه هستید، بهترین و هوشمندانه‌ترین انتخاب تهیه و خرید لوح تقدیر است. در ادامه این مطلب از سایت نوآر به آشنایی با انواع جلد لوح تقدیر می‌پردازیم. 

شاید بسیاری از افراد تصور کنند که لوح تقدیر تنها به یک شکل ثابت و بدون تنوع به بازار عرضه می‌شود. شاید در مورد برگه لوح تقدیر این مسئله صادق باشد. تنوع در مدل‌های برگه لوح تقدیر زیاد نیست. اما با استفاده از مواردی مانند جعبه یا جلد یا کاورهای دیگر، می‌توان به لوح تقدیر تنوع بخشید. لوح تقدیرها را می‌توان در اشکال و مدل‌های مختلف و حتی با متریال‌های متنوع ساخت. در ادامه انواع مدل‌ها و متریال‌ها را بررسی می‌کنیم. پس اگر قصد انتخاب و سفارش لوح تقدیر را دارید، تا انتهای مطلب همراه ما بمانید.

جلد لوح تقدیر

مدل‌ها و انواع مختلف لوح تقدیر با توجه به شکل آن‌ها

لوح تقدیر انواع و مدل‌های گوناگون دارد. یکی از ساده‌ترین انواع آن، همان لوح تقدیرهای کاغذی هستند. این لوح تقدیرها بسیار ساده‌اند. بسیاری از آن‌ها را در مراکز آموزشی و مدارس و دانشگاه‌ها می‌توان پیدا کرد. در واقع لوح تقدیر کاغذی معروف‌ترین، ارزان‌ترین و در عین حال شناخته‌شده‌ترین نوع لوح تقدیر است. این لوح تقدیر بسیار ساده است. برای همین است که در برخی از موقعیت‌های خاص باید به سراغ تهیه لوح تقدیر‌های زیباتر و جذاب‌تر رفت. در این بخش با برخی از انواع لوح تقدیر، به جز لوح تقدیر ساده می‌پردازیم.

  • لوح تقدیر دیواری:

برخی از انواع لوح تقدیر هستند که در یک قاب قرار می‌گیرند. در واقع این لوح تقدیرها قاب‌های چوبی یا فلزی دارند. به راحتی می‌توان آن را روی دیوار نصب کرد. بیشتر افراد به این نوع از لوح تقدیر علاقه دارند. این لوح تقدیرها برای نگهداری آسان‌تر هستند. همچنین زیبایی ظاهری مناسبی هم دارند.

  • لوح تقدیر رومیزی:

لوح تقدیرهای رومیزی ممکن است پایه‌دار باشند. یا این که در یک قاب دارای پایه قرار بگیرند. لوح تقدیرهای پایه‌دار حتی می‌توانند شبیه به تندیس‌های دوبعدی باشند. این نوع از لوح تقدیرها را می‌توان بهترین و زیباترین نوع آن‌ها دانست. لوح تقدیر رومیزی بسیار پرطرفدار و محبوب است. حتی شاید قیمت آن کمی بالاتر از لوح تقدیرهای عادی باشد.

  • لوح تقدیر با جعبه:

یک سری از لوح تقدیرها بعد از چاپ شدن روی مقوا یا ورق فلزی، داخل یک جعبه خاص و زیبا قرار می‌گیرند. جنس این جعبه می‌تواند از جیر، چرم، چوب یا فلز باشد. یکی از بهترین لوح تقدیرها این مدل جعبه‌دار است. زیرا لوح تقدیرهای جعبه‌دار برای مدت طولانی‌تری سالم باقی می‌مانند. در اصل این لوح تقدیرها بسیار ماندگارتر و بادوام‌تر هستند.

  • لوح تقدیرهای جلددار:

این نوع از لوح تقدیرها به دلیل جلدشان مانند لوح تقدیرهای جعبه‌ای عمل می‌کنند. در واقع جلد ماندگاری لوح تقدیر را بسیار بالا می‌برد. جلد باعث می‌شود که لوح تقدیر گرد و خاک نگیرید. همچنین ظاهر لوکس‌تر و جذاب‌تری به لوح تقدیر می‌بخشد. این نوع از لوح تقدیر از نظر ظاهری زیباتر از لوح تقدیرهای ساده است. همچنین نکته جالب درباره آن انتخاب متنوع در جنس و رنگ لوح تقدیر است. هر کسی با توجه به سلیقه‌اش می‌تواند این لوح تقدیرها را شخصی‌سازی کند. جنس لوح تقدیر انواع متفاوتی دارد. در ادامه این مطلب درباره آشنایی با انواع جلد لوح تقدیر صحبت خواهیم کرد.

 

جلد لوح تقدیر

آشنایی با انواع جلد لوح تقدیر

همانطور که گفتیم جلد لوح تقدیر انواع گوناگونی دارد. به همین دلیل افراد می‌توانند با توجه به سلیقه خودشان یک مدل مناسب و زیبا را انتخاب کنند. همین مسئله باعث انتخاب راحت‌تر می‌شود. یعنی دست شما در انتخاب جلد لوح تقدیر بسیار باز است. در ادامه این بخش به معرفی و آشنایی با انواع جلد لوح تقدیر می‌پردازیم.

  • لوح تقدیر جلد چرمی:

بدون شک یکی از بهترین و محبوب‌ترین انواع جلدها برای لوح تقدیر، جلد چرمی است. به طور کلی جلد چرمی، هم ورقه لوح تقدیر را محافظت می‌کند. همچنین در صورت جمع شدن خاک روی جلد لوح تقدیر، می‌توان آن را با یک دستمال نم‌دار به راحتی تمیز کرد. جلد چرمی زیبایی ظاهری فوق‌العاده‌ای هم دارد. این جلدها در رنگ‌های متنوعی مانند قرمز، سورمه‌ای، سبز، قهوه‌ای و مشکی ارائه می‌شوند. همچنین روی پارچه‌های چرمی می‌توان بافت‌های مختلفی به وجود آورد. 

  • جلد چوبی لوح تقدیر:

جلدهای چوبی برای لوح تقدیر خیلی پرطرفدار نیستند. با این وجود در بسیاری از موقعیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. می‌توان گفت که جنس این لوح تقدیرها بسیار بادوام است. همچنین به راحتی تمیز می‌شود. جلدهای چوبی هم می‌توانند حکاکی شوند. با این کار جلوه جلد لوح تقدیر چندین برابر می‌شود. جلدهای چوبی در لوح تقدیر، سبک سنتی‌تری دارند.

  • جلد فلزی یا آینه‌ای لوح تقدیر:

این نوع از جلد هم برای لوح تقدیر یک انتخاب مناسب است. با این وجود می‌توان گفت که استفاده از این متریال‌ها بسیار خاص و کمیاب است. به همین دلیل هم یک انتخاب عالی و جالب به حساب می‌آیند. روی این متریال‌ها را هم می‌توان حکاکی نمود. آینه کاری روی جلد لوح تقدیر معمولا در ترکیب با جلد چوبی انجام می‌شود. در واقع از متریال آینه به تنهایی برای ساخت لوح تقدیر استفاده نمی‌کنند.

روش اسیدکاری

برای تولید انواع بج سینه، روش‌های مختلفی وجود دارد. از جمله معروف‌ترین این روش‌ها، لیزر، پلی‌استر، ریخته‌گری و اسیدکاری هستند. اما یکی از رایج‌ترین روش‌ها،‌ اسید‌کاری است. اسیدکاری به دو روش سنتی و جدید انجام می‌شود. روش سنتی یکی از راه‌کارهای قدیمی برای حکاکی بر روی فلز است. اما امروزه برای اسیدکاری استفاده از دستگاه‌هایی با قابلیت بکارگیری جریان‌های الکتریکی پرکاربرد است. در ادامه ساخت بج سینه با روش اسیدکاری را بررسی می‌کنیم. 

در ابتدا طرح مورد نظر را با مواد ضد اسید، بر روی فلز انتخابی، طراحی می‌کنیم. سپس قطعه را با استفاده از هر کدام از دو روش سنتی یا جدید اسیدکاری می‌کنیم. اسید قسمت‌های مورد نظر را حل می‌کند و اصطلاحا می‌خورد. بعد از طی زمان مشخصی، بر اساس نوع فلز، قطعه را خارج میکنیم. برای پاک کردن بعضی از مواد ضد اسید، نیاز است که از محلول‌های خاصی استفاده کنیم. در این مرحله طرح را به دقت بررسی می‌کنیم، ممکن است بعضی از قسمت‌های طرح نیاز به برس‌کاری و یا اره‌کاری داشته باشند. پس از اطمینان از بی‌نقص بودن طرح، سوزن آن چسبانده می‌شود و بعد، قسمت‌هایی که نیاز به براق شدن دارند را با پولیش آینه‌ای می‌کنیم. در مرحله بعد، قطعه را آب‌کاری می‌کنیم. آب‌کاری قطعات فلزی، یکی از راه‌های 

محافظت از فلز است. در انتها دوباره کار را پولیش می‌دهیم تا یک دست و تمیز شود. بج سینه با طرح ترکیبی مات و براق شما آماده است. 

استفاده از این روش نیاز به مهارت بالایی دارد. همچنین رعایت نکات ایمنی ضروری است. به علاوه استفاده از لوازم ایمنی مانند دستکش، ماسک و عینک محافظتی به حفظ سلامت شما کمک می‌کند و احتمال آسیب در حین انجام کار را کاهش می‌دهد. البته بکار بردن روش اسیدکاری به صورت سنتی، ممکن است قیمت پایانی کار را کمی بالا ببرد. 

مزایا و معایب استفاده از روش اسیدکاری

هر کدام از روش‌های تولید بج سینه مزایا و معایب مختص به خود را دارند. در این قسمت به بررسی مزایا و معایب اسیدکاری می‌پردازیم.

  • مزایا

  • استفاده از این روش محدودیت مکانی ندارد و در هر محلی قابل انجام است.
  • بکارگیری روش اسیدکاری، خصوصا به روش سنتی، سر و صدای خاصی ایجاد نمی‌کند.
  • استفاده از این روش نیاز به صرف نیروی زیادی ندارد و به راحتی انجام می‌شود.
  • نتیجه پایانی کار با کیفیت و زیبا است. 
  • هزینه پایانی کار، با استفاده از روش اسیدکاری جدید، مناسب خواهدبود. 
  • معایب

  • احتمال تفاوت در اندازه و طرح، خصوصا وقتی کار با تعداد بالا تولید می‌شود، وجود دارد
  • گازهایی که در این روش به وجود می‌آید، برای محیط زیست مضر است.
  • در صورت عدم رعایت نکات ایمنی، کاربر با عوارض پوستی و تنفسی رو‌ به رو خواهد شد.

نتیجه‌گیری

لوح تقدیر دون شک یکی از کاربردی‌ترین هدایا برای موقعیت‌ها و مراسم‌های رسمی یا شغلی یا آموزشی است. این لوح تقدیرها علاوه بر آن که به عنوان هدیه بسیار با ارزش و جذاب هستند، یک وسیله مناسب برای تقدیر و تشکر از دیگران به حساب می‌آیند. اما شاید نکته منفی درباره لوح تقدیرها تنوع کم آن ها باشد. در واقع لوح تقدیرها انواع متنوعی ندارند. به همین دلیل برای تنوع دادن به این اجسام معمولاً از جلدها یا جعبه‌های زیبا و کار شده استفاده می‌کنند. استفاده از یک جعبه یا جلد خاص و متفاوت باعث بالاتر رفتن ارزش هدیه و لوح تقدیر خواهد شد. بنابراین اگر قصد دارید از شخصی که زحمات زیادی برایتان انجام داده است تشکر کنید، بهتر است به سراغ خرید یک لوح تقدیر با جلد یا جعبه مناسب بروید. در این مقاله قصد داشتیم که شما را با انواع جلد لوح تقدیر آشنا کنیم، تا بتوانید راحت‌تر تصمیم مناسبی را اتخاذ نمایید. در مورد انتخاب نوع و جنس جلد لوح تقدیر، به هیچ عنوان محدود به مدل‌های موجود در بازار نباشید. بلکه خلاقانه بیندیشید و طرح‌های جدیدی را ایجاد نمایید. در واقع دست شما برای انتخاب جلد لوح تقدیر کاملا باز است.

 

 

درج دیدگاه