تفاوت‌های کلیدی بین انواع لوح‌های تقدیر

لوح تقدیرها انواع مختلفی دارند. طبیعتا هر کدام از این انواع ویژگی‌ها و خصوصیات مخصوص به خود را دارند. به همین دلیل در این مقاله از سایت نوار قصد داریم که شما را با برخی از ویژگی‌های انواع لوح تقدیر و تفاوت‌های کلیدی بین انواع لوح تقدیر آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید. این اطلاعات به خصوص برای افرادی که قصد سفارش لوح تقدیر را دارند، اطلاعات کلیدی به شمار می‌آید. همچنین در پایان این مقاله یک راهنمای کامل و جامع برای انتخاب بهترین نوع لوح تقدیر را برایتان شرح دادیم.

 

تفاوت‌های کلیدی بین انواع لوح‌های تقدیر

از جهات مختلف می‌توان لوح تقدیرهای متنوع را با یکدیگر متمایز کرد . به طور مثال یکی از این دسته‌بندی‌ها متریال مورد استفاده در ساخت لوح تقدیر است. تفاوت دیگر هم به شکل ظاهری لوح تقدیر مربوط می‌شود. همچنین روش ساخت و متن داخل لوح تقدیر هم می‌تواند تمایز زیادی ایجاد کند. همچنین کاربرد لوح تقدیر هم یکی از ویژگی‌های آن به حساب می‌آید.

  • متریال انواع لوح‌های تقدیر

برای ساخت انواع لوح تقدیرها می‌توان از متریال‌های متفاوتی استفاده کرد. این مواد اولیه ویژگی‌های ساختاری و ظاهری لوح تقدیر را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردارند.

  • لوح تقدیر چوبی

لوح تقدیر در واقع یک برگه است که روی آن متن قدردانی یا تشکر از افرادی را می‌نویسند. البته تولید و تهیه لوح تقدیر به همین شکل ساده و تکراری ختم نمی‌شود. بلکه می‌توان برای افزایش دوام و زیبایی و ارزش مادی و معنوی آن، لوح تقدیر را در جعبه‌های چوبی قرار داد. در این حالت به آن لوح تقدیر چوبی هم می‌گویند. لوح تقدیرهای چوبی دوام و زیبایی بیشتری نسبت به لوح تقدیرهای ساده دارند.

تفاوت‌های کلیدی بین انواع لوح‌های تقدیر

  • لوح تقدیرهای فلزی

یکی از ارزشمندترین و گران‌ترین انواع لوح تقدیرها لوح تقدیرهای فلزی هستند. معمولاً از این نوع لوح تقدیرها برای تشکر از زحمات افراد خاصی استفاده می‌شود. لوح تقدیرهای فلزی ممکن است یک متن حک شده روی ورق فلز باشند، یا آن که یک برگه کاغذی در داخل یک جعبه فلزی. به هر دوی این موارد، لوح تقدیر فلزی گفته می‌شود. این نوع لوح تقدیرها با دوام‌ترین و باارزش‌ترین نوع این وسیله هستند. لوح تقدیرهای فلزی تنها در برابر خط و خش مقاومت زیادی از خود نشان نمی‌دهند. در غیر این صورت تا سال‌ها سالم باقی می‌مانند. لوح تقدیرهای فلزی ممکن است به رنگ‌های مختلف و با استفاده از فلزات متنوع ساخته شوند. 

  • لوح تقدیر پلکسی گلاس

پلکسی گلاس یکی از متریال‌های مدرن و نوین حال حاضر در حوزه تبلیغات است. بسیاری از افراد علاقه‌مند به تهیه لوح تقدیرهای از جنس پلکسی گلاس هستند. این متریال شبیه به شیشه بوده و جذابیت ظاهری زیادی دارد. همچنین دوام آن هم بالا است. یعنی مانند شیشه به راحتی نمی‌شکند. یکی از ویژگی‌های جذاب متریال پلکسی گلاس رنگ‌ها و مدل‌های متنوع آن است. از جمله محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به پلکسی گلاس‌های بی‌رنگ، براق، مات یا طرح‌دار اشاره کرد. روی این متریال‌ها را به راحتی می‌توان حکاکی کرد و متن مورد نظر خود را نوشت.

  • لوح تقدیر جیر

لوح تقدیرهایی از جنس پارچه هم این روزها در بازار بسیار محبوب شدند. برای تهیه لوح تقدیرهای جیر معمولاً یک لوح تقدیر را در جعبه‌ای از جنس جیر قرار می‌دهند. از آن جایی که پارچه جیر یک پارچه بسیار زیبا و لوکس است. ساخت جعبه تقدیر با آن یک فکر هوشمندانه به حساب می‌آید. جنس پارچه جیر براق و بسیار لطیف است. به همین دلیل باعث ارزشمندتر شدن لوح تقدیر می‌شود. لوح تقدیرهای جیر محبوب‌ترین انواع لوح تقدیر برای اهدا به دانش آموزان دانشجویان یا افراد زحمتکش دیگر در جامعه است.

  • روش‌های متنوع ساخت

برای ساخت انواع تقدیر روش‌های متنوعی وجود دارد. برخی از انواع لوح تقدیرها به صورت آماده در بازار به فروش می‌رسند. اما برخی دیگر به صورت سفارشی‌سازی‌شده هستند. این مسئله که از چه روش و تکنیکی برای ساخت لوح تقدیر استفاده شود، هم در ظاهر و هم در کیفیت آن تفاوت عمده ایجاد می‌کند. در این قسمت به معرفی تفاوت‌های بین انواع روش‌های ساخت لوح تقدیر می‌پردازیم.

  • ساخت لوح تقدیر با برش لیزری یا با روش‌های دیگر

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای ساخت لوح تقدیر استفاده از دستگاه برش لیزری است. البته از این دستگاه برای برشِ همه متریال‌ها نمی‌توان استفاده کرد. مثلاً استفاده از دستگاه برش لیزری برای ساخت لوح تقدیرهایی از جنس پلکسی گلاس یک روش هوشمندانه به شمار می‌آید. اما استفاده از این روش برای متریال‌هایی مانند فلز کاربرد ندارد. 

اما می‌توان لوح تقدیر را با کمک روش‌های دیگری هم ساخت. یکی از آن‌ها استفاده از روش‌های دستی است. روش دوم هم استفاده از اسیدکاری و موارد این چنینی دیگر است.

  • حکاکی یا چاپ نوشته یا خاتم کاری

برای ایجاد متن روی صفحه و برگه لوح تقدیر دو روش عمده وجود دارد. یکی از آن ها حکاکی روی صفحه و دیگری هم چاپ یا پرینت متن است. این که از کدام یک از این روش‌ها استفاده شود، بستگی به متریال اصلی لوح تقدیر دارد. ولی به صورت کلی حکاکی یک روش گران‌تر و زیباتر به شمار می‌آید.

به جز دو روش نام برده شده، یعنی حکاکی یا چاپ، یک روش مهم دیگر هم وجود دارد. به این روش قدیمی و جالب خاتم کاری می‌گویند. خاتم کاری یک روش حکاکی یا ایجاد طرح روی اجسام با ضربات دست است. این روش بسیار گران و باارزش به حساب می‌آید.

تفاوت‌های کلیدی بین انواع لوح‌های تقدیر

چگونه از بین انواع لوح تقدیر، بهترین آن را انتخاب کنیم؟

لوح تقدیر یک وسیله تزئیناتی به شمار می‌آید. به همین دلیل یک قانون کلی را نمی‌توان برای آن در نظر گرفت. از آن جایی که تفاوت‌های کلیدی بین انواع لوح‌های تقدیر وجود دارد، شما باید همه انواع لوح تقدیرها را بررسی کرده و مطابق نیاز و سلیقه خود، بهترین را انتخاب کنید. این که کدام یک را انتخاب کنید، به سلیقه و نیاز شما بستگی دارد.

 

نتیجه‌گیری

یکی از جالب‌ترین بخش‌های مربوط به لوح تقدیر، طراحی آن است. طراحی و ساخت این وسیله روش‌ها و متریال‌های مختلفی دارد. به همین دلیل هم انواع متنوعی از لوح تقدیر وجود دارد. شما می‌توانید بین انواع آن، بهترین را انتخاب کنید. برای انتخاب بهتر و راحت‌تر ما در این مقاله درباره تفاوت‌های کلیدی بین انواع لوح‌های تقدیر صحبت کردیم. شما می‌توانید با مطالعه آن انتخاب بهتر و آسان‌تری داشته باشید.

درج دیدگاه